البرامج المهمة للمهندس المدني وافضل برامج هندسية انشائية

البرامج المهمة للمهندس المدني ،طبعا عارفين المهندسين نوعين فيه مهندس مدني وفيه مهندس حربي ، من خلال موقع بريمو هندسة هنركز علي المهندس المدني وهنوضح اهم البرامج للمهندس المدني وخصوصا برامج هندسية انشائية.

البرامج المهمة للمهندس المدني وافضل برامج هندسية انشائية

تتنوع البرامج الهندسية المدنية ما بين برامج خاصة بالرسم الهندسي وبرامج خاصة بالتحليل والتصميم وبرامج خاصة بادارة المشروعات وبرامج خاصة بريمفيت وبالحصر وهذه يجب علي كل مهندس مدني معرفة كيفية استخدامها وعمل مشاريع بها ، وهناك برامج اكثر تخصص في الهندسة المدنية مثل التي تكون في مشاريع تخطيط الطرق والري والصرف.






في كل تخصص في الهندسة المدنية برامج وليست كل الشركات بتشتغل بنفس البرنامج ، يعني ممكن تكون شغال في شركة ببريمافيرا وتروح شكة تانية تلاقيها شغالة ببرنامج اي تاب وشركة ثالثة تقول البرنامج التاني ملهوش لازمة خالص وارمي البرامج دي واحنا هنشتغل ببرامج CSI  وهي معترفه بالبرامج دي وصعب تخليها تشتغل بالبرامج الي انت عاوزها. لو شغال ببرنامج مقتنع بيه ومحترف بيه كمل بيه لو مفيش اي فرق بينهم.

البرامج المهمة للمهندس المدني

برنامج auto cad


برنامج الرسم الهندسي الشهير من انتاج شركة auto desk مفيش مهندس في اي تخصص الا لو كان بيعرف يستخدم اتوكاد عمرك ما هتكون مهندس صح الا لو استخدمت برنامج الاتوكاد ، بيستخدمه مهندسين كهرباء وعمارة وميكانيكا ومدني ، والغريب في البرنامج انه فيه شركات بيعملوا بالاتوكاد تصميمات الملابس وصيغة الملفة بيتم ارسالها لمكن ومعدات وبتشتغل علي تصميمات الملابس في الملف، يعني برنامج مبيقلش لا رسم هندسي شغال رسم كهربي شغال رسم الالات شغال واغلب الشركات بيستلموا مشاريعهم بصيغة ملف الكاد

برنامج auto cad structure detailing



من اهم برامج شركة auto desk وبيستخدم في عمل لوحات التصميم الانشائية Shop Drawing ، هذه التصميمات ممكن عملها ببرنامج الكاد العادي ولكن ما يميز برنامج auto cad structure detailing انه بيوفر وقت ومجهود ، وللاسف شركة اتوديسك منعت عنه التحديثات وعملت برنامج اخر بالتحديثات بشكل منفصل اسمه auto desk advanced steel .

برنامج Revit


وبرنامج الريفت له اكثر من نوع الريفيت المعماري Architecture revit والريفيت الانشائي Structure revit وريفيت MEB
في البداية البرنامج لم يكن تابع لشركة اتوديسك ولكن بعد شرائها وقيامهم باضافة الكثير من الادوات اصبح افضل من autocad structure واصبح بالبرنامج المحاكاة والmodel والتحميل بالاحمال ورسم تفصيل حديد وقطاعات وحساب ال load  وحصر الكميات وكل حاجة بتعملها انشائيا حتي التسليح من خلال برنامج الrevit  وشركة اتوديسك خلت برنامج الريفيت الاساس انشائيا ومستمرا باضافة بالتحديثات له وقايمة علي تطويره كل عام.







لو هنتناول برامج التحليل والتصميم الانشائي هنجد الكثير من البرامج واغلبها بالكود البريطاني والبعض بالكود الامريكي كل ما سنفعله هو تغير الكود للكود المصري لو لم يتوافر الكود المصري هنغير الي اقرب كود متوافر بالبرنامج.

برنامج Sap


من اشهر البرامج الهندسية لشركة CSI  ومبني علي لغة فورتران والنسبة العظمي من المهندسيين المدنيين في مصر والوطن العربي شغاليين ببرنامج sap ، ال strain action  و ال normal والخرسانة والاجهادات وانك تصمم باكثر من كود وتعمل خزانات المياة والكباري بشكل دقيق ، وتحلل اي اشكال بسيطة او معقدة فيها انظمة معينة.


برنامج ETAB 


من انتاج شركة CSI يعمل مثل برنامج الساب وميزته انه متخصص اكثر في ناطحات السحاب والابراج وبيتعامل مع الزلازل و ال neutral load والرياح اكثر من الsab

برنامج ميداس الهندسي midas gen

من البرامج المعتمدة من شركة ميداس، وفيه مهندسين كثير من انحاء العالم بتستخدم البرنامج ده واشهر المشاريع الي اتعملت بيه برج خليفة واستاد كاس العالم


محتوي يهمك:



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-